dinsdag 18 juli 2017

Geld ...



































Een stekelige vraag doemt op: Wat kost dat nou, die digitale fotografie met steeds weer nieuwe mogelijkheden en dus nieuwe camera's? Die vraag wordt niet alleen gesteld door mensen die me met steeds weer andere camera's en lenzen zien opereren, maar ik stel 'm ook regelmatig aan mezelf. Is het nu wel financieel verantwoord om steeds weer een nieuwe camera aan te schaffen en zelfs van systeem te wisselen? Dat is toch kapitaalvernietiging; had je niet beter bij je dia's kunnen blijven?!

In het analoge tijdperk gebruikte ik zo'n 50 diafilms per jaar. De kosten daarvoor bedroegen, inclusief diaraampjes, ongeveer
€ 450 per jaar. De analoge camera ging een eeuwigheid mee en hetzelfde gold voor de diaprojector; de kosten van de apparatuur waren dus te verwaarlozen.

Bij digitale fotografie zijn de zaken omgekeerd: de kosten van de foto's zijn verwaarloosbaar, maar de afschrijving van de apparatuur (camera's en objectieven) hakt er nogal in. Per saldo bedraagt de afschrijving op de hardware zo'n € 500 per jaar.
De kosten van analoge of digitale fotografie komen in mijn situatie dus aardig overeen, zeker als je de inflatie in de beschouwing betrekt.

Kort na de overstap van analoog naar digitaal heb ik al mijn dia's gedigitaliseerd met een uitstekende scanner; een project van één jaar, vijf dagen per week, twee uren per avond. De kwaliteit van de digitale foto's is ten opzichte van die scans enorm veel beter en dat geldt al voor de allereerste digitale camera, de Sony F828. Sindsdien is de kwaliteit alleen nog maar verder gestegen.

Per saldo betekent de digitale fotografie voor mij een enorme vooruitgang in beeldkwaliteit zonder dat daar een hoger kostenplaatje tegenover staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen