zaterdag 22 juli 2017

Stijl ...


In de wereld van de fotografie zijn twee termen nogal in zwang: visie en stijl. Er zijn zelfs boeken over volgeschreven, bijvoorbeeld "Developing Vision and Style" door de Britse fotografen Joe Cornish, Charlie Waite en David Ward.
Alle lectuur ten spijt kwam ik er maar niet achter of ik een kenmerkende stijl van fotograferen heb en zeker niet of er ook maar een greintje visie uit mijn werk spreekt.
Het verlossende woord - voor stijl althans - kwam van het blog photothunk.blogspot.nl door Amolitor (op dit blog zal ik later meer dan eens terugkomen). Het blog beschrijft in normale woorden stijl als een verzameling kenmerken die typisch zijn voor een bepaalde fotograaf. Zoals het veelvuldig gebruik van een bepaald brandpunt, een voorkeur voor bepaalde standpunten, enz.
Terugkijkend op de periode waarin ik min of meer serieus fotografeer ontdek ik de volgende overheersende elementen van mijn stijl:
  • zwart-wit
  • tegenlicht
  • eenvoud
  • grafisch
  • korte telelens
Helaas kan ik me er niet op beroemen een visie te hebben op het verschijnsel fotografie of op mijn fotografie, maar in een latere bijdrage zal ik wel proberen duidelijk te maken waarom ik fotografeer.

Nu eerst nog wat foto's in mijn stijl. Ze zijn onlangs gemaakt op Camping Natuurkampeerterrein 't Scharvelt te Haarlo















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen