zondag 1 oktober 2017

Twijfels ...





Als fotograaf vraag ik me wel eens af waarvoor ik eigenlijk fotografeer. Voor mezelf, maar waarom dan eigenlijk? Voor anderen, maar hoeveel mensen bezoeken eigenlijk - en dan ook nog beleefdheidshalve - exposities, of bekijken mijn foto's op internet? Wat zijn "likes" op internet eigenlijk waard? En wat te denken van de commentaren van leden van de fotoclub?

Deze twijfels zijn niet goed voor de inspiratie. De laatste maanden heb ik wel gefotografeerd en zelfs wel mooie resultaten behaald, maar toch was ik niet tevreden. Aanvankelijk was het mij onduidelijk wat er aan schortte, maar uiteindelijk ging het dagen (met dank aan Andrew Molitor): mooie plaatjes op zichzelf zijn niet genoeg; betekenisvolle foto's vertellen een verhaal en dat kan bijna alleen als ze in een context worden geplaatst. Hetzij door middel van tekst, hetzij in een omgeving van andere foto's.

Tekst is niet mijn sterkste kant, daarom zal ik me gaan richten op het produceren van series. Dat is al moeilijk genoeg. De resultaten van de pogingen komen natuurlijk in dit blog, zodat mijn worstelingen op dat terrein voor eenieder zijn te volgen.


Andrew Molitor beheert een blog dat ik volg "Photos and Stuff"; het artikel dat mijn gedachten over fotografie het meest beïnvloedde is"story".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten